Programme > Résumés des postersPerseids in the classroomPetra Šoštarić, Department of Classical Philology Faculty of Humanities and Social Sciences University of Zagreb Perseids is a collaborative online environment developed by the Perseus Digital Library and used for editing ancient texts. It has been usen by Croatian philologists as a tool in their projects (e. g. The GHLH Corpus Project, establishing a parallel Greek - Croatian/Latin – Croatian corpus ) or scholarly study of translations. In the summer semester 14/15 Perseids will be used in the course on Homer and Homeric dialect, taught in the 2nd year of Greek programme at the University of Zagreb. The students will be trained to work in Periseids: to align texts, comment on alignments and review them. During the semester each student will be assigned a passage from the Iliad or the Odyssey to align with an existing Croatian translation, and will also be assigned to do a review of a co-student's alignment. The final exam will also include an exercise done in Perseids. The aim of these exercises is to increase the level of students' engagement with the text and prevent rote learning of the translation in order to pass the exam. It will also provide students with a new way of building their Homeric vocabulary and offer new insight on specific structures of the Greek languages. If this practice proves succesful, the next step could be aligning Homer with Latin translations of the Iliad and Odyssey by Croatian humanists. Beyond verbal identity Contextual features for intertext discoveryC.W. Forstall1, L. Galli Milić1, N. Coffee2 and D. Nelis1 Poetic allusion is understood as largely a matter of verbal correspondences be- tween two or more texts[1]. This view is reinforced by the growing success of automatic text-reuse detection in replicating the work of commentators in identifying allusions in Latin poetry. Nevertheless, allusion also incorporates diverse aspects of the text beyond verbal identity[2] which a succesful digital model must consider[3, 4, 5]. Here we explore how sensitivity to narrative con- texts and thematic patterns can improve ranking of text-reuse search results. Classical epic poetry is a genre strongly codified in terms of its basic narra- tive features[6], and the identification of typical scenes and standard narrative patterns has been a significant part of poetic criticism since antiquity[7]. References [1] S. Hinds. Allusion and Intertext: Dynamics of Appropriation in Roman Poetry. Cambridge University Press, 1998. Un cas de figure de l’information numérique sur Internet :comment traiter pour des chercheurs un lot d’actualités archéologiques ?Virginie FROMAGEOT-LANIÈPCE La découverte en Macédoine de la nouvelle tombe d’Amphipolis, trouvaille exceptionnelle du service archéologique grec, sous la direction de Katerina Peristeri, archéologue en chef de la 28e éphorie des antiquités préhistoriques et antiques, était présentée en ligne, pendant tout l’été 2014, au fur et à mesure de la progression de la fouille. BIBLINDEX, index en ligne des citations bibliques dans les textes de l’Antiquité et du Moyen AgeLaurence Mellerin, Emmanuelle Morlock (HiSoMA) 400.000 références sont accessibles gratuitement via le site http://www.biblindex.org. Le corpus est constitué de textes juifs et chrétiens des six premiers siècles, écrits en grec et en latin ; il s’étend peu à peu aux domaines orientaux (syriaque, arménien, copte, …) et à des périodes plus tardives. FRANTIQ : faciliter l’interconnexion des données de la recherche en archéologie et sciences de l’AntiquitéBlandine Nouvel, CNRS, GDS3378, FRANTIQ, Nanterre, France Le réseau FRANTIQ propose depuis 30 ans des outils documentaires spécialisés pour l’archéologie, depuis la préhistoire jusqu’aux périodes contemporaines, et pour les sciences de l’Antiquité sous tous ses aspects. Aujourd’hui, 35 centres de recherche, représentatifs de tous les acteurs de l’archéologie française, partagent leurs ressources documentaires spécialisées dans un catalogue commun. Les 550.000 notices (51% d’articles, 40% d’ouvrages) sont toutes localisées et liées à la ressource en ligne si elle existe. Elles sont aussi indexées avec le thésaurus multilingue et multi-hiérarchique PACTOLS (Peuples, Anthroponymes, Chronologie, Toponymes, Œuvres, Lieux, Sujets), créé et tenu à jour en continu par des terminologues et des archéologues spécialistes des domaines. De plus, et pour faciliter la gestion des PACTOLS et l’indexation des ressources, Frantiq a développé son propre logiciel de gestion de thesaurus, OpenTheso. Few notes on the domain and subdomains of Collaborative and Cooperative PhilologyF. Boschetti, M. Lamé and R. Del Gratta In the age of the social web, collaborative and cooperative classical philology is emerging as a need, among the other disciplines currently named “Digital Humanities”. References
Poster ERHO : Etudes sur la Renaissance d'HoraceMélanie Lucciano Renaissances d'Horace [http://www.univ-paris3.fr/horace] est un projet soutenu par l’ANR qui a pour fin de donner à comprendre la façon dont Horace a été lu, compris et imité par l’âge moderne comme poète à la fois critique et créateur, théoricien et praticien de la poésie, auteur d'un art poétique et modèle de poésie lyrique, satirique et épistolaire. Le texte d’Horace est donné à lire accompagné de ses commentaires, i.e. de l'ensemble du paysage culturel qui en détermine les modes de lecture et de réécriture. L’enjeu est de rendre accessible et interrogeable cet ensemble, grâce à l'outil informatique.
La Banque de Données des Epiclèses Grecques (BDEG) dans le cadre des Humanités numériques : questions théoriques et méthodologiquesSylvain Lebreton, Post-doc IN BeIPD-COFUND, Université de Liège / Chercheur associé au LAHM (UMR 6566 CreAAH), Rennes. Quiconque est un peu familier avec les textes grecs antiques peut aisément prendre la mesure de la richesse, en nombre et en diversité, des épiclèses (épithètes cultuelles) que les anciens Grecs ont attribuées à leurs divinités. Cette importance, tant quantitative que qualitative, fait de ces dénominations un vecteur extrêmement pertinent pour l'étude du polythéisme hellénique, en même temps qu'elle constitue un défi analytique de premier ordre. Compte tenu de cette abondance, de la masse documentaire mise à contribution (surtout si l'on envisage le monde grec antique dans son ensemble), mais aussi de la complexité des relations entre les différentes composantes de la « société des dieux » des anciens Grecs, une telle étude peut tirer grand profit du recours à des outils de traitement quantitatif des données. Ce constat est à l'origine de la création, il y a une dizaine d'années, de la Banque de Données des Epiclèses Grecques (BDEG), dans le cadre du LAHM (ex-Crescam, UMR 6566 CReAAH) de l'Université Rennes 2 (http://ntarcheo2.univ-rennes1.fr/epicleses/accueil.php). Le projet est toujours en cours de développement et constitue de ce fait une étude de cas potentiellement intéressante dans le cadre d'une réflexion sur les Humanités numériques dans le champ de l'Antiquité. En effet, la confrontation avec la réalité des données documentaires (en l'occurrence principalement littéraires et épigraphiques), les progrès dans la réflexion sur le traitement quantitatif et les évolutions des outils numériques ont rendu nécessaire l'évolution de la BDEG depuis sa création. On s'attachera donc à présenter certains pans de cette évolution – passés, en cours et à venir – en insistant sur les problèmes méthodologiques qu'ils posent du point de vue des Humanités numériques. Epigraphia 3DManuel Ramírez Sánchez, Gregorio Rodriguez Our poster shows the preliminary findings of Epigraphia 3D (www.epigraphia3d.es), a project that gives access to a selection of Latin inscriptions from Hispania preserved in the National Archeological Museum (Madrid); these inscriptions have been digitized and modelled in 3D using low-cost technology. The project will be further developed with a selection of inscriptions from the National Museum of Roman Art (Mérida). This 3D digitalization process allows to consult this heritage online and to create 3D printed inscriptions. Our aim is to introduce the written culture of Roman Antiquity to a non-specialist public through an innovative project, where our experience in research areas like Archeology, Epigraphy, Philology and Engineering is at the service of heritage conservation within the growing field of Digital Heritage. The web will also display contents on Roman language and culture, including exercises to work on the inscriptions selected. including exercises and include activities The project has been funded by the Spanish Foundation for Science and Technology (National Ministry of Competitiveness and Economy) and the Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, and it marks the first step in the field of 3D digitalization of Roman inscriptions in Hispania. Monnaie et archéologie: enjeux, méthodes et diffusion numérique. L’exemple du programme « Nummus »Pierre-Marie Guihard* et Guillaume Quéruel** L’archéologie constitue pour le numismate un angle d’approche précieux. En étudiant, autant que faire se peut, la monnaie en relation avec les contextes dans lesquels elle a été trouvée, un grand nombre d’informations peuvent être obtenus sur son fonctionnement dans les sociétés passées. Véritable outil analytique, le contexte de découverte contribue ainsi à notre compréhension des usages monétaires, en portant tout particulièrement un éclairage décisif sur les rythmes et les variations de la circulation monétaire au fil du temps. Challenging the crisis with digital weapons: The DigilibLT caseAlice Borgna, Post-doc Department of Humanities University of Eastern Piedmont Greek and Latin have played a vigorous role in the intellectual life of the West, but today this role seems to be in danger. Starting from the case-study of the Digital Library of Late Antique Latin Texts (http://digiliblt.unipmn.it/), my paper suggests how the interaction between Classics and Digital Humanities can reverse this negative trend. Pairing Texts and Images, New Pathways for Digital AntiquityAlexandra Grigorieva, Ph.D., Helsinki Collegium for Advanced Studies From a Geo-Ontological Point of View Latin Literature in GEOLAT ProjectM. Lana, T. Tambassi, University of Eastern Piedmont GEOLAT project can constitute an example of the making accessible the Latin literature through a query interface of geographic/cartographic type. Its aim is to represent information in four different domains: contemporary and ancient geography, computer science, Latin literature and philosophical ontology. In particular, the information of these domains are collected in a comprehensive and informative geographical ontology, which gives account to the geographic knowledge expressed in the Latin Literature and plays a central role in intelligent spatial search on the web and serves as a shared vocabulary for spatial mark-up of Web sources. From Stone to Screen: Squeezing Responsibility out of Digital ProjectsChelsea A.M. Gardner (University of British Columbia), Lisa Tweten (University of British Columbia) The increasing number of digital projects relating to the field of antiquity is promising for the future of traditionally archaic academic fields, including Ancient History, Classics, and Classical Archaeology. However, it is not sufficient to embark upon a digital project simply for the sake of having a digital presence in academia. While many Digital Humanities projects contribute significantly to scholarship and our understanding of antiquity, not all projects have similar relevance to the larger academic world and/or wider public audiences. Students and professionals interested in the emerging field of Digital Humanities must ensure that their contribution to the world of Digital Antiquity is meaningful, useful, and relevant. This paper introduces From Stone to Screen, a project which has contributed to the fields of Greek Epigraphy and Archaeology by the design of the project itself, rather than by simple virtue of existing in the digital community. La structuration d’une base de données thématique pour la recherche en Antiquité : enjeux et perspectivesMagdeleine Clo - Université Grenoble Alpes Lorsque l’on envisage l’élaboration d’une base de données à visée thématique, la mise en place de la structure par tables liées est un moment essentiel de la réflexion, car c’est lui qui va déterminer l’affichage et la pertinence des données présentées. En partant des données destinées au public, la mise en place des formulaires de recherche dans la base de données est un des enjeux essentiels pour les utilisateurs. Effectivement, une base de données numérique n’est pas le simple classeur d’un tableur, où des liaisons statiques peuvent être établies entre les différentes données, mais bien un système où les tables dynamiques s’organisent selon les désirs des utilisateurs eux-mêmes. Cette architecture ne se réalise pas nécessairement de manière intuitive et nous essaierons de montrer quelles sont les perspectives d’une bonne structuration d’une base de données.
Capitains Toolkit : un outil pour simplifier la création de corpus et l'installation de base de données CITEThibault Clérice, Digital Humanities Leipzig Universität La norme CTS (Canonical Text Service) est une norme d'encodage simple à intégrer dans l'élaboration d'édition de textes classiques en TEI. Sous la forme d'un fichier d'inventaire et d'une hiérarchie XML prédéfinie, elle permet de normer une édition en vue de son utilisation dans des bases de données. Depuis avril 2013, elle est utilisée par Perseus pour servir ses données à des outils internes et externes. Cassiodigitalis: A computational charting of self-representation in Cassiodorus’ VariaeRaf Praet, Groningen Research Institute for the Study of Culture (ICOG), University of Groningen In antiquity, the edition and publication of collections of letters was a fundamental tool for political and cultural self-representation. Late antiquity witnessed the zenith of this practice with the publication of several such collections, both in Latin and in Greek. The Variae of Cassiodorus are an excellent example of this practice of self-representation. Bjornlie (2009, 2012) interpreted Cassiodorus’ anthology as an epistolary apologetic for the Italian bureaucracy in the face of the Byzantine conquest of the peninsula. However, this bold interpretation has not remained without critique. Wiemer (2013) reproved the inconclusiveness of some of Bjornlie’s arguments as, for instance, the alleged rewriting of parts of the Variae by Cassiodorus at a later stage. A digital approach can be used to overcome the inconclusive results of this debate, which is blurred by historical speculation. References
3D Poitiers Évolution : de l’archéologie… à l’image virtuelleFrédéric Gerber (Inrap), Gaël Hamon et Laurence Stefanon (AGP) La Ville de Poitiers, en partenariat avec l’Institut national de recherches archéologiques préventives (Inrap) et le Service régional de l’archéologie de Poitou-Charentes, a lancé en mars 2013 un projet de visite historique virtuelle, utilisant la technologie de la réalité augmentée. Quatre grandes périodes ont été définies pour une approche diachronique : antiquité, médiévale, moderne et contemporaine. Le premier secteur retenu est celui de Puygarreau en centre ville, les fouilles archéologiques conduites par l’Inrap l’année précédente constituant l’élément clé du projet pour la période antique. Ce projet, dont la réalisation technique a été confiée à l’entreprise Art Graphique et Patrimoine, permet de disposer aujourd’hui d’images 3D facilement compréhensibles par le grand public. Le Haut-Empire est représenté par une vue à 360° depuis la rue antique découverte lors des fouilles, et le Bas-Empire par le chantier de construction de l’enceinte urbaine. Dès le départ, cette réalisation s’est inscrite dans une démarche avant tout scientifique, l’idée étant de disposer au final d’images utilisables pour les conférences et les publications. Ce travail a permis de vérifier la cohérence et la crédibilité des hypothèses de restitution proposées à partir des données de fouilles. Un comité scientifique réunissant archéologues et historiens a pour cela été constitué. La méthodologie employée pour réaliser ces images et les problèmes rencontrés constituent le cœur de la présentation : éléments ayant participé au choix des deux périodes représentées (vers 250 et vers 300), modélisation de la topographie du site dans l’Antiquité, recherche des modules de construction antique, proposition de restitution en 2D de la rue et d’une domus la bordant, puis sous la forme de maquette « classique » au 1/72e, création de maquettes blanches numériques, discussions et échanges entre le comité scientifique et l’infographiste 3D, création du discours de présentation. Les principaux problèmes rencontrés sont dus à l’absence de référentiel numérique fiable pour un grand nombre d’éléments : chariots antiques, grues, four à chaux, échafaudages, etc., qu’il a fallu créer de toute pièce à partir de l’iconographie et des études spécialisées disponibles. Ce projet a été réalisé en droite ligne des préconisations des spécialistes de la question, tel que celles de Jean-Jacques Golvin dans ses cours de Tunis.
LATE BREAKING CALL (non peer reviewed)GREEK STUDIES IN 15th CENTURY EUROPEHigh school students at workHow and why did the Humanists learn and teach Greek in the West?Which the new perspectives for the classical studies in the future?Paola Tomè, Marie Curie Fellow 2015-2017 1) PROJECT OF THE DATABASE “GREEK STUDIES IN 15th CENTURY EUROPE” The first aims of this project is to collect and organize in one database all the first printed editions of grammars, lexica and school texts available in Europe in the 14th and 15th centuries, the beginning of Chrysoloras’s teaching in Florence and the death of Andrea Asolano in Venice. High school students in the Veneto Region will be envolved in the study of the prefatory and postfatory documents of some early printed editions devoted to Greek studies, in order to collect, translated and study their content. Technical details: 1- All documents will be catalogued and metadata will be searchable from the homepage of the Sub-Faculty of Italian (Oxford University); metadata will be released under Creative Commons Share-Alike license and accessible from the web also through: - the Perseus Project Catalogue; - the ERC-funded 15cBOOKTRADE Project (MEI); - the Consortium of European Research Libraries 2) WORKSHOP FOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN ITALY The second aim of this project is to organize for the high school students some workshops devoted to future perspective of the digital humanities. Students will be guided to experiment these scheduled activities: 1) to search images and data of some early printed editions through the ERC-funded 15cBOOKTRADE Project, that investigate, analyse and contextualise the material evidence (ownership notes, binding, decoration, manuscripts notes) of thousands of surviving incunabula into the database Material Evidence in Incunabula (MEI). 2- to annotate some digitized texts (or parts of them) according to TEI guidelines (http://www.tei-c.org) in collaboration with the Open Philology Project directed by G. Crane. Particular attention will be devoted to the linkage of interrelated documents. 3- to use some digitized images for different goals: a) high quality images of the documents will be scanned, provided in many formats (e.g. pdf, djvu, etc.) and disseminated thorough the Perseus Project Catalogue and also thorough the CERL; b) some page images could be processed by scholars for layout analysis and line segmentation, in order to map the transcription of each line on the related region of interest on the page image. This model is often employed for manuscripts where the OCR doesn’t work appropriately, (see for example, the MultiTextHomer project); c) OCR will be applied to some samples in collaboration with the Istituto di Linguistica Computazionale 'A. Zampolli' (ILC) of the CNR (Centro Nazionale delle Ricerche) in Pisa; as regards incunabula and early printed books, at the moment the results are unsatisfactory: however, it could be worth establishing a collaboration with the ILC to improve the OCR accuracy on a few experimental samples (i.e. incunabula of G. Tortelli’s Orthographia, Venice, N. Jenson, 1471). 4) Students will take part also in workshops organized with the collaboration of open-source databases such as “Poeti d’Italia in Lingua Latina”, “Musisque deoque” and “Pede Certo”.
A digital mapping of reception and intertextuality in Greek Imperial EpicIoannis Doukas (NUI Galway) My doctoral project in Digital Arts and Humanities (Classics) focuses on three Greek hexameter epic poems of the Imperial period, all of which are re-workings of the Epic Cycle: the Posthomerica by Quintus of Smyrna, The Taking of Ilios by Triphiodorus and The Rape of Helen by Colluthus. For long overlooked, these texts are now emerging as a subject of vivid interest, at a time when research is shaped anew by the application of contemporary theoretical approaches, as well as digital tools and methods. Taking into consideration that these texts can only be adequately studied through their interdependence with earlier poems, I plan to conduct a thorough intertextual analysis, in order to identify patterns of composition and sources of influence. I shall then design a digital architecture and build a tool that will render intertextual parallels of all types and sorts and display the evolutionary dissemination of the Trojan Myth and the Epic Tradition. In my poster, I shall focus on the digital methodology I am following throughout the project, outlining and critically engaging with the tools I am using. I shall also refer to the questions stemming from it, especially regarding the combination of traditional philological methods, such as close reading, and innovative computer-assisted practices, namely distant reading (F. Moretti), algorithmic criticism (S. Ramsay) and macroanalysis (M. L. Jockers). I shall then proceed to analyse the characteristics of my data set, both in general terms, related to the date and genre of the poems, and in specific ones, referring to the information extracted during the analysis. This data spans from words, bigrams and formulaic expressions up to recurring typical scenes and structural elements or personal and place names. Finally, I shall present and discuss the best available types of software which will allow me to include these elements into an integrated and diverse digital resource.
Annotation syntaxique et mise en ligne d’un corpus de textes latin pour l’étude de la stylistique et de la phraséologieLouis Autin, Kamel Bouzidi, Olivier Kraif, Julie Sorba Dans le cadre du projet Agir-Pôle Phraséotexte, nous sommes en train d’annoter syntaxiquement un corpus de textes rhétoriques latins en vue de l’intégrer au Lexicoscope, un outil pour l’exploration de la combinatoire lexicale développé dans le cadre du projet Emolex (Kraif & Diwersy, 2014). Cet outil, en s’appuyant sur des relations de dépendance syntaxique, permet d’observer la combinatoire des mots-pivots et d’extraire automatiquement des sous-arbres récurrents, qui correspondent généralement à des unités phraséologiques ou à des motifs intra-phrastiques pertinents pour l’étude stylistique (Longrée & Mellet, 2013, Legallois et Quiniou, 2007). Pour le discours rhétorique en latin, nous prévoyons d’étudier les phraséologismes spécifiques au sein de deux genres, unis par leur caractère essentiellement oratoire : la rhétorique à proprement parler (Quintilien et Cicéron pour le genre judiciaire, Sénèque le Père pour le genre délibératif) et l’historiographie des historiens “rhéteurs” que sont Salluste, César, Tite-Live et Tacite. Nous chercherons à établir dans quelle mesure ces unités lexicales étendues jouent un rôle dans la construction du texte littéraire ou rhétorique. Cette proposition de communication porte sur la première phase de ce projet : d’abord, nous décrirons l’étape d’apprentissage d’un analyseur stochastique, en s’appuyant sur la fusion de deux corpus arborés diffusés librement, l’Index Thomisticus (Passarotti, 2006) et la Perseus Treebank (Bamman & Crane, 2007). Nous détaillerons les choix effectués lors de la réunion de ces deux corpus arborés, les paramétrages requis, puis les résultats du système entraîné grâce à eux, en réalisant une première évaluation. Enfin, nous indiquerons comment le corpus pourra être interrogé après son intégration au Lexicoscope, et donnerons quelques exemples d’une exploration préliminaire du corpus avec cet outil. Références Bamman, David and Gregory Crane (2007), "The Latin Dependency Treebank in a Cultural Heritage Digital Library," Proceedings of the Workshop on Language Technology for Cultural Heritage Data (LaTeCH 2007) (Prague: Assocation for Computational Linguistics), pp. 33-40. Kraif, O., & Diwersy, S. (2014). Explorating combinatorial profiles using lexicograms on a parsed corpus: a case study in the lexical field of emotions. Dans P. Blumenthal, I. Novakova, & D. Siepmann (éd.), Actes du colloque international Nouvelles perspectives en sémantique Lexicale et en organisation du discours. Osnabrück, Allemagne: Peter Lang. Longrée, D., Mellet S. (2013). Le motif : une unité phraséologique englobante ? Étendre le champ de la phraséologie de la langue au discours. Langages 189, 65-79. Passarotti, M.C. (2006). Verso il Lessico Tomistico Biculturale. La treebank dell Index Thomisticus, in Il filo del discorso. Intrecci testuali, articolazioni linguistiche, composizioni logiche. Atti del XIII Congresso Nazionale della Società di Filosofia del Linguaggio, Viterbo, 14-16 Settembre 2006, (Viterbo, 14-16 settembre 2006), Aracne, Roma 2007: 187-205 [http://hdl.handle.net/10807/1394] Quiniou, S., Cellier, P., Charnois, T., Legallois D. (2012), Fouille de données pour la stylistique : cas des motifs séquentiels émergents, Actes des 11es Journées Internationales d’Analyse Statistique des Données Textuelles (JADT'12), pp 821-833, Liège, 2012
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